F-4 Phantom II.
F-4 Phantom II
Dvoumístný, nadzvukový stíhací letoun dlouhého doletu schopný provozu za každého počasí. Byl původně navržen jako palubní stíhací letoun vyzbrojený pouze řízenými střelami, neboť v době jeho vzniku se počítalo s tím, že se vzdušné souboje budou odehrávat pouze na větší vzdálenosti a kanónů tak nebude zapotřebí. Phantom se však osvědčil i při útocích na pozemní cíle, či jako průzkumný letoun a prvek radioelektronického boje. V roce 1973 se izraelské Phantomy úspěšně zúčastnily jomkipurské války
F-4 je také zřejmě nejznámější letadlo vietnamské války, kde byl poprvé bojově nasazen v roce 1964. Díky poznatkům z války ve Vietnamu byl na verzi F-4E namontován kanón M61 Vulcan tento letoun také dostal silnější motory a novější radar.
V americkém letectvu byly během 70. let nahrazovány stroji F-15 Eagle, námořnictvo je nahrazovalo F-14 Tomcat, mnoho strojů však nadále sloužilo na amerických základnách v Evropě. Phantom byl také jedním z nejdůležitějších letounů NATO, kde sloužil např. v Německu, Španělsku, Řecku, Turecku i Velké Británii, kde dostaly motory Rolls-Royce Spey s vyšším výkonem. Mezi další uživatele patří Austrálie, Egypt, Řecko Írán, Japonsko, Jižní Korea. Výroba letounu skončila v roce 1981.
V USA Phantomy slouží už jen u Národní letecké gardy, ale jinde bývají modernizovány (Japonsko, Izrael) a mají sloužit ještě dlouho po roce 2000.
Technické údaje
- Posádka: 2
- Délka: 19,2 m
- Rozpětí: 11,7 m
- Výška: 5 m
- Plocha křídel: 49,2 m²
- Profil křídla: NACA 0006.4-64 u kořene, NACA 0003-64 na konci křídla
- Hmotnost (prázdný): 13 757 kg
- Hmotnost (naložen): 18 825 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 28 030 kg
- Pohonná jednotka: 2 × proudový motor General Electric J79 s maxiálním kompresorem, každý o tahu 79,6 kN
- Zero-lift drag coefficient: 0,0224
- Plocha čelního odporu: 1,1 m²
- Štíhlost křídla: 2,77
- Zásoba paliva: 7 549 l ve vnitřních nádržích, 12 627 l ve třech přídavných nádržích
Výkony
- Maximální rychlost: 2,370 km/h ve 12 190 m
- Cestovní rychlost: 940 km/h
- Akční rádius: 680 km
- Přeletový dolet: 2 600 km s přídavnými nádržemi
- Dostup: 18 300 m
- Stoupavost: 210 m/s
- Zátěž křídel: 383 kg/m²
- Tah/Hmotnost: 0,86
- Lift-to-drag ratio: 8,58